Sunday 16 November 2014

PENGALAMAN BELI RUMAH SUBSALE PART 9

Assalamualaikum.. :-)

lama bebenor aku tak hupdate blog aku nie,, sibuk dan agak malas sikit sebenornya..balik umah rasa nak lepak2 je... Haah kalu ikutkan tinggal lebih kurang 32 hari je lagi tempoh masa untuk pihak .Sebenarnya banyak benda2 pelik yg kena lalui dalam kes rumah aku nie. 1)market value tak lepas (mcm yg aku citer part2 sebelum nie, 2) dah sign spa tapi spa tak effectif , 3) lawyer hold 10% downpayment deposit sbb kes melibat kan 2 liquidator, 4) kes melibatkan CKHT sbb penjual baru beli rumah tu 2tahun, 5) masaalah JMB/Devalopor langsung tak beli fire insurans untuk semua bangunan , 6) masaalah bila JMB tak keluarkan standart statment  bill akaun maintance fee , 5) lawyer lama penjual tak serve liquidator devaloper semasa tahun rumah dibeli, 6)lawyer lama penjual yg susah berurusan, 6) valuer/penilai hartanah langsung tak ada call aku?  Semua nie akan aku ceritakan detail dalam part2 seterusnya nanti..

Hari tu ada yg tanya aku, bila masa atau time kita buat segala pembayaran...Untuk kes aku ni kira lain sikit..sebab si penjual dah bersetuju lebih awal untuk aku submit loan dulu..dan lepas loan approve si penjual bersetuju dengan syarat lawyer untuk hold 10% downpayment tu..mengenai caj lawyer Pulak, untuk kes aku ni, sebab lawyer snp tu aku kenal sangat baik, so aku just tunggu dia info aku bila aku perlu buat bayaran..dah dekat2 SPA start nak effectif baru assisntant lawyer aku call suh bayar sbb nak bayar stamp duti deed of ASSIGNMENT..  Menurut pemahaman aku yg tak seberapa ni, kalau standart kes kat luar, klu kita pakai agent, agent biasa dah Mintak 3% earnest deposit sebelum submit loan..(but awas! Make sure earnest deposit tu ditulis sebagai deposit dan bukan sebagai booking, sbb klu tak silap klu diistilahkan sebagai booking, duit akan burn klu loan tak approve. Klu tak silap aku aaa).  Kalau beli direct owner lak, boleh bincang Mintak submit loan dulu..lepas loan approve leh bayar 2% melalui lawyer.. Then bila loan approve hubungi lawyer yg nak buat urusan lawyer bank dan lawyer urusan snp untuk prepared SPA sekali .Time tu lawyer snp akan minta snp lama owner dulu.. Time kita bagi snp lama tu, biasanya lawyer akan suruh buat bayaran fee lawyer mereka..mungkin bayar sebahagian dulu.. Then bila spa dah ready kena stanby untuk bayar 8% Downpayment tu... Dah dekat nak Bayar duti setem document deed of asssingnt atau dah dekat nak disbush loan, lawyer akan call suruh buat bayaran penuh....

Meh sini,,aku nak perkenal kan sikit lawyer aku ni ..ALHAMDULILLAH and syukur sangat2 dapat kenal lawyer snp tu..memang kenal rapat juga lah..lawyer yang aku kenal tu si Ms.s nie yang bos..tapi dia bukan dia yg Handle kes aku,sbb dia pun sibuk ngan urusan2 lain and dia just follow up je la kes aku tu dari assistant dia...untuk kes aku assistant dia yang Handle  iaitu Ms.c.,Ms..c nie memang cepat tul dan teliti betul kerja nye..aku dah tak yah nak push2 dah..dia lak yg duk chase pihak2 yg terlibat supaya kes aku tak lambat...terima kasih sesangat untuk kerja dia yang Superb the best tu...klu tak mesti berdebar2 aku nak merempuh proses pembelian yg terlalu rumit tu...klu kes umah yg tak Bermasaalah tak de lah pening sangat..melibatkan devaloper bankrup nie..banyak problemnya..silap ari bulan kes jadi lambat Settle ...

wokey! aku sambung balik story part 8 ari tu. ..

TANDATANGANI SPA@SNP 18/7/14

BAYAR 8% DIWNPAYMENT
Lupa lak aku nak tulis 16hb Julai  2014 aku ada tranfer via maybank2u duit balance deposit downpayment 8% ke akaun lawyer firm snp . 8%= RM9840 . Resit aku Print dan bagikan pada lawyer aku pada hari nak sign spa tu..

18  JULAI  2014  at 10.45am,  aku dan penjual datang ke pejabat lawyer . Ms.s terangkan lebih terperinci mengenai terma syarat yang penting yang terkadung dalam SPA. sebenarnya SPA tersebut belum start EFFECTIF walaupun dah ditandatangani dan dimatikan setem,  SPA tersebut akan start effectif selepas mendapat LETTER OF CONFIRMATION dari pihak liquidator.. Untuk mendapatkan surat tersebut, penjual perlu mengikut syarat2 yg telah ditentukan oleh liquidator dan penjual perlu membayar caj yang dikenakan oleh pihak liquidator.. Berapa caj nye? lawyer pun tak dapat confirmkan sebab masih diawal proses dan caj tersebut pihak liquidator senndiri yang tentukan..

Setelah mendengar penerangan lawyer aku tu, Baru lah aku dan si penjual faham sikit2. Rupanya kes rumah aku tu sekarang melibatkan 2 pihak liquidator. Dulu thn 2012 semasa rumah tu dibeli oleh si penjual, kes hanya melibat liquidator bagi pihak devaloper sahaja. Tapi since mac 2014 pihak propreator (pemilik tanah ) pula yang diistiharkan bankrup. liquidator pemilik tanah adalah yang dari private punya , kata lawyer aku senang sikit berurusan sbb dia boleh CHASE untuk cepatkan proses. Tapi liquidator untuk devaloper tu melibatkan pegaawai penerima  dan lawyer pun tak berani nak janji berapa lama masa yg diperlukan untuk dapatkan LETTER CONFIRMATION . Kata lawyer aku mungkin sebulan,mungkin 2 bulan, atau mungkin lebih lama lagi..tak pasti!!! .Thats why lawyer aku letakkan syarat 'penjual bersetuju melantik lawyer pembeli sebagai pemegang taruhan 10% dalam tempoh 2bln Procurement period.  so, kata lawyer aku, jika penjual nak cepat dapat duit 10% tu si penjual pun kena turut sama pergi chase pegawai penerima tu agar cepat boleh dapat letter confirmation... Didalam spa tu dah tulis tempoh procurement period untuk dapatkan letter confirmation adalah 2bulan. Jika gagal dapatkan letter confirmation, si pembeli atau penjual boleh batalkan proses jual beli dan spa automatik dianggap terbatal . Tapi jika ingin teruskan boleh sambung tempoh samaada 1 bulan lagi atau berapa? ikut persetujuan kedua2 pihak.  Kata lawyer aku, dia juga letakkan tempoh dua bulan dan syarat tersebut sebab risau pihak bank akan cancel loan pembeli jika terlalu lama gagal dapatkan surat letter confirmation .  Selain tu,SPA tersebut juga, masih belum complete lagi sebab ada satu tempat kosong tak boleh diisi lagi sebab pihak lawyer aku masih gagal dapat kan satu surat penting.

Setelah faham, so kedua2 pihak pun bersetuju untuk tandatangani SPA pada hari tu..Pada hari tu juga, si penjual dah serahkan 6set document original yg terpenting..SPA,DOA etc yang ada cop original. At the and bank yang berhak pegang document tu dlm tempoh pinjaman nanti..dah habis hutang baru boleh dapat kat kita. penjual dapat document tu sebab dia beli cash dulu..


PENJUAL TAK LANTIK LAWYER (penjual nak guna lawyer sama )

Hari tu, lawyer aku ada tanya aku samaada si penjual nak lantik lawyer sendiri atau tidak ..So aku dengan selamba cakap kat lawyer aku yang penjual nak guna lawyer sama yang pembeli guna..sebab penjual tu percayakan lawyer yang aku pilih..

Lawyer aku explain balik kat aku,, sebenarnya dalam urusan jual beli rumah. Seorang lawyer hanya boleh bertindak untuk menjaga kepentingan salah satu pihak sahaja samaada si pembeli atau si penjual. So dalam kes aku ni lawyer aku bertindak menjaga kepentingan aku sahaja..dan istilah 'penjual nak guna lawyer yang sama' tu maksudnya si penjual memilih untuk tidak melantik mana2 lawyer untuk bertindak menjaga kepentingan dirinya.  Walaupun penjual tak melantik lawyer sendiri, penjual tetap membayar kos kepada lawyer pembeli untuk kerja2 yang melibatkan urusan kerja lawyer untuk urusan submit CKHT , kerja2 melepaskan gadaian bank dari bank si penjual jika ada. Tapi kos lawyer fee si penjual lebih rendah berbanding kos lawyer fee yang ditanggung oleh pembeli. JIka penjual memilih untuk melantik lawyer untuk bertindak menjaga kepentingan dirinya,,kos lawyer fee yang penjual lantik adalah lebih dan kerja urusan submit CKHT dan melepaskan gaidain bank atau proses2 lain akan dilakukan sendiri oleh lawyer si penjual. 

Actualy jika penjual tak beberapa faham mengenai prosedur jual beli rumah, lagi baik dia upah lawyer untuk bertindak untuk diri dia..senang lawyer dengan lawyer talk..untuk Settle kan masaalah..


SI PENJUAL MEMILIH UNTUK MEMOHON PENGECUALIAN CKHT.

Kalau ikutkan, memang banyak cukai ckht yang si penjual tu kena bayar kat LHDN ...ye lah Dekat RM18k juga. Tapi si penjual pilih untuk memohon pengecualian CKHT.  Pengecualian CKHT nie hanya untuk individu, rumah, jenis kediaman, dan duduk rumah tu sekurang2nye 6bulan, dengan kemukan bill utility bulanan bukan pada tahap caj minima .Seorang individu hanya boleh mohon sekali sahaja seumur hidup. Dan penjual boleh tentukan sendiri samaada nak guna semasa nak jual rumah pertama @ semasa jual rumah ke2 @ semasa nak jual rumah ke3. Penjual perlu memaklumkan pada lawyer sekiranya dia memilih untuk memohon pengecualian CKHT.  JIka penjual tidak memelih/tidak layak memohon pengecualian CKHT, lawyer pembeli perlu ambil 2% untuk dibayar kepada LHDN dalam masa 60hari dari tarikh setem dimatikan. jika 2% di bayar kepada LHDN, so, cuma balance 8% downpayment dibayar kepada si penjual.  Jika pembelian rumah dilakukan melaui agent, biasanya awal2 lagi agent dah ambil 3% downpayment, so semasa hari tandatangani SPA laywer hanya akan bagi 5% downpayment kepada penjual. Sebab dah tertulis didalam akta 2% perlu di remitkan ke LHDN.  Jika gagal meremitkan 2% tersebut ke LHDN dalam masa yg ditetapkan, kedua2 pihak boleh didenda.

PERGI SIGN LOAN AGGREMENT DAN BAYAR Fee RM1000

21 Julai 2014, Aku pergi tandatangani Agreement loan bank kat pejabat lawyer bank. Malam sebelum tu aku whatsapp lawyer aku,tanya berapa aku perlu bayar dulu. Dia kata just bayar RM1000 dulu for initial disbursment. Before this aku bagitahu lawyer bank yg aku nak bayar rm2k dulu, but sbb SPA belum start effectif and risau kot2 ada problem, so aku tak jadi nak bayar 2k tu..so just bayar rm1000 je dulu. Loan yang aku pilih type islamic loan. So tebal gilos document yang nak kena sign nye..bos lawyer Pn.n yg datang singgah kejap jumpa aku tu pun,,,sampai aku tak boleh nak bercakap sangat ngan dia sbb tanggan sibuk nak menyains""  banyak helai nak kena sign..At the end lepas dah siap sign Ms.F.. lawyer yg incharge kes aku tu bagitahu,yang  dia akan emeilkan pada aku invoice bill yang aku kena bayar.. Dia pun ada Mintak salinan spa yg aku dan penjual baru tandatangani tu..aku bagitahu dia yang lawyer snp aku belum bagi lagi..nanti bila lawyer snp bagi kat aku, aku akan hantar pada dia..


OWNER BELI CASH, LAWYER LAMA TAK SERVE LIQUIDATOR 
JMB TAK BELI FIRE INSURAN UNTUK SEMUA BANGUNAN/
6 Ogos 2014, aku call Ms.c , tanya dia samaada dah boleh ambil snp atau belum? Ms.c bagitahu data tempat kosong belum dapat diisi lagi sebab belum dapat cari surat penting.  Ms.c pun info yg lawyer lama penjual tak serve pihak liquidator yg sepatutnya dibuat pada thn 2012 semasa rumah tersebut dibeli. So status rumah tu sekarang , nama si penjual tak ada dalam rekod banefecial owner, hanya nama pemilik lama yg ada dalam rekod liquidator . Ms.c dah contac lawyer lama penjual suruh dan dah lama minta staf mereka recovery document2 lama yg diperlukan..baru minggu nie mereka dapat cari document tersebut.  Dalam masa yg sama Ms.c bagitahu yg lawyer bank ada minta fire insurans, dia dah tanya JMB, tapi JMB tak beli fire insurans untuk keseluruhan bangunan (kalau ikutkan fire insurans adalah mandatory yg wajib dibeli oleh JMB/devaloper untuk bagunan kediaman bertingkat strata). so, staf lawyer bank bagitahu Ms.c suruh bagi tahu aku suruh info banker untuk beli fire insuran lebih awal .  Selain tu Ms.c info yg aku dan penjual perlu dtg sekali lagi ke office sebab kena tandatangani beberapa document lagi nanti..mlm nye..aku whatsapp owner cerita balik kat owner apa yg lawyer aku dah info ..

7 Ogos 2014 , whatsapp banker Pn,yati suruh beli fire insurans lebih awal sebab JMB tak beli fire insurans dan si penjual pun tak beli fire insurans sendiri untuk rumah tu.

18 Ogos 2014, Ms.c call suruh aku dan penjual datang sign document dan dia info caj liquidator yg dikenakan kepada penjual adalah rm680. Ms.c bagitahu juga suruh penjual bagi salinan bil tnb yg terbaru dengan menunjukkan amount bill yg menunjukkan bayaran bill tiada tunggakan untuk tujuan apply pengecualian ckht..sebab bill yg dia bagi dulu ada tunggakan..selain tu ada 2 surat penting yg pihak liquidator perlukan..Ms.c suruh tanya penjual untuk dia recovery semula segala surat penting lama yg pernah dia terima dari lawyer lama dulu..dan suruh ingat kan penjual sekLi lagi utk dia prepared maintance fee dan Quit rent yg menunjukkan bukti dah Settle payment.

PERGI PEJABAT LAWYER LAGI
KOS PENJUAL/SETTLE masaalah OWNER LAMA BELI CASH 
25 Ogos 2014, aku dan penjual pergi office lawyer snp. Banyak surat yg nak ditandatangani oleh penjual untuk buat proses yg tak dibuat pada thn 2012...so proses tu kena buat semula pada tahun 2014 nie..memang agak rumit sikit,.sebab pihak liquidator minta semua file diberikan kepada mereka,.banyak surat aku janji yg di sediakan oleh Ms.c bagi pihak pembeli untuk tujuan serve liquidator . Ms.c explain dulu sebelum  sign setiap helaian surat tersebut. Aku Pulak cuma sign 2 surat sahaja,satu surat pengesahan penerimaan snp original untuk aku pergi hantar pada lawyer bank. Dan satu lagi snp duplicate untuk simpanan aku. Ms.c siap pesan lagi, suh aku tulis sendiri surat yg menyatakan aku dah bagi document snp original pada lawyer bank dan minta pihak yg terima cop kan surat aku tu semasa aku hantar snp original tu..then surat tu aku simpan sendiri dlm file aku.. 

Selaim tu,kata Ms.c ada satu lagi surat original yg diperlukan. Dalam simpanan penjual hanya lah fotocopy punya, pihak liquidator sudah listkan nak surat yg original. Ms.c dan minta surat original dari lawyer lama tapi lawyer lama tak nak bagi. So sebagai SOLUTION terakhir Ms. C minta penjual pergi sendiri berjumpa dengan lawyer lama dia minta lawyer lama bagi surat original yg pihak liquidator nak tu,,but jika lawyer tu tak nak bagi juga, Ms.c guide penjual tu suruh lawyer lama tu tulis surat released undertaking untuk Settle masaalah surat tu..kata Ms.c lawyer lama tu sangat susah berurusan, time dia call nak bercakap ngan bos lawyer tu, selalu tak dilayannye..just passing kat staf dia lagi..siap cakap nak return2 lagi..aku pun tak paham!  Kata Ms.c lagi, dulu penjual ada tandatangan satu surat indemnity..not sure apa effect surat tu...bunyi nye mcm tak bagus je pada si penjual tu ..aku tak paham sngat..lawyer lah lebih paham pasal surat nie..Maybe lepas si penjual sign surat tu, lawyer lama tu dah boleh lepas tangan kot tak serve pihak liquidator pada thn rumah tu dibeli? Entah la..Kata Ms.c, sebab penjual dulu beli rumah tu secara cash dan owner lama tak follow up sebab ingat dah Settle .that why lah masalah mcm nie terjadi..kalau owner beli melalui loan bank, bank memang akan make sure step serve pihak divepoper dibuat sebelum disbush duit pinjaman.  Ms.c pun tak faham kenapa dah masuk 2tahun lawyer lama tak serve liquidator lagi?? Dia kata nasib baik 2tahun beli si penjual tu dah nak jual, kalau dah 10thn dia pun dah tak sanggup nak Handle sebab akan lebih complecated,silap haribulan document lama pun dilupuskan..walaupun baru 2tahun, nak recovery balik document lama pun bukan lah senang.. Lama juga Ms,c minta...baru jumpa file2 lama dlm simpanan lawyer lama tu..nasib baik ada satu staf org baru kat lawyer lama tu..boleh dengar cakap tolong recovery balik satu persatu..

Selain tu juga, Ms.c  Bagitahu kos penjual yg perlu dibayar oleh penjual . Untuk liquidator fee adalah rm680 dan untuk caj lawyer adalah rm400. (Untuk service submit ckht lawyer tak kenakan caj). So hari tu juga si penjual kena bayar caj tersebut dan lepas si penjual boleh dapatkan surat original atau letter of undertaking dari lawyer lama tu, dalam masa 2minggu Maybe LETTER OF CONFIRMATION dari liquidator akan keluar . Dan spa akan start EFFECTIF dan duit 10% downpayment akan diberikan kepada penjual lepas tu..

Mengenai Quit rentdan JMB maintance fee pula, kata org JMB penjual perlu Settle bayaran maintance dan Quit rent ADVANCE sampai dicember 2014 complete kan bayaran sampai habis tahun sebab pihak JMB tak keluarkan statment account sebab JMB tidak diuruskan oleh mana2 badan pengurusan sebab tak mampu nak upah pengurusan, so penduduk sendiri yg lantik org persendirian jaga JMB. Cuma resit bayaran biasa yg dikeluarkan setiap kali bayar maintance dibayar. Tak ada statment akaun bill macam yg JMB lain keluarkan atau hantar pada kita setiap bulan tu..lepas owner bayar ADVANCE payment tu,JMB akan keluarkan surat released undertaking dan surat pengesahan si penjual dah buat bayaran penuh dan tak ada tunggakan Quit rent dan maintance fee..klu ikutkan tunggakan Quit kawasan tu dengan pejabat tanah adalah lbh kurang 600k..tapi si penjual tak tertunggak Quit rent bagi pihak nya..so penyelesaiannya adalah surat released of undertaking tu la..untuk di beri pada bank nanti..

Sebelum kita orang nak beredar, Ms.chee sempat bagitahu yg pihak private liquidator tu, nak caj rm150 untuk dapatkan satu surat notis penting untuk complete kan snp tu,, sebab tak berpuashati dengan caj yg sangat mahal .that why ambil masa lama sangat untuk complete kan file tersebut..Ms.c try cari dari pelbagai sumber untuk dapat surat tersebut untuk jimat bagi pihak penjual dan elakkan penjual dikenakan caj yg mahal oleh private liquidator ..setelah cuba cari dari pelbagai sumber , akhirnya dapat juga ms.C cari surat tu melalui SSM, Hantar boy buat carian kat SSM ..bayarannya pun tak mahal sangat klu tak silap aku rm15-30 mcm tu la katanya...Dah dapat data dalam surat tu baru draf SPA tu complete akhirnya..


Sory ya..sambung lagi part 10 ..






No comments:

Post a Comment