Saturday 27 September 2014

PENGALAMAN BELI RUMAH SUBSALE PART 3

DALAM PROSES MENCARI RUMAH LAGI...dah buat kesilapan..

Bukan senang nak beli rumah subsale atau rumah second hand ni. Kadang2 rasa macam lagi senang beli rumah melalui lelongan. Pernah dengar juga orang kata beli rumah direct pemaju lagi senang ..tapi aku tak ada pengalaman lagi beli rumah melaui pemaju ni. Kalau tak silap aku, bila nak beli rumah melalu pemaju kita jast bayar booking receipt lebih kurang rm500-rm1000 sahaja, then kita pergi submit loan kat bank, if loan not approve kita boleh ambil balik duit tu..rasanya la..sbb macam pernah terbaca kat blog2 lain sebelum ni.

Beli rumah second hand atau rumah subsale ni, memang banyak ragam dan banyak kerenah sikit. Kerenah owner lah, kerenah agent la..Ada juga jumpa owner yang minta bayar booking 3% but bila loan tak approve, rm300 dia kira hangus. sedangkan rumah tu still disewakan, Aku tak tahu dari sudut mana owner tu tanggung kerugian.. Beli rumah melalui agent juga, bermacam ragam gak yang aku dengar cerita dari blog2 lain yang pernah aku baca. Ada agent yang tak sabar nak suruh kita sign snp dulu sebelum submit loan. Sangat bahaya untuk pembeli kalau jadi kes macam tu...Kalau tanya lawyer, mereka akan cakap tak pelu bayar pada agent banyak sangat, hanya bayar 2% sahaja paling maxima. Tapi Permintaan untuk rumah subsale sangat tinggi dan orang kat luar sana berebut2 nak beli rumah yang kita nak beli tu..selalunya macam tu lah..That why agent kat luar sana pun demand nak mintak kita bayar booking tinggi2 sampai 5% and kekadang sampai 10% sampai suruh snp terus.. Tapi kita kena percaya rezeki juga..Kalau ALLAH SWT dah rezeki kan sesebuah rumah tu untuk kita..insayaalah ada lah tu nanti..kena banyak bersabar..

Hari tu, manager bank dah bagi nasihat yang sangat berguna pada aku. Syukur Alhamdulillah, aku memang rasakan ianya adalah petunjuk yang harus aku ikuti. Lawyer aku juga nasihatkan aku supaya jangan sign apa2 jika  beli rumah melalui agent. Dia kata, jika aku jumpa rumah yang aku nak beli tu, suruh agent tu berurusan dengan dia terus. Dia akan uruskan hal pembelian rumah aku tu dari A to Z. Alhamdulillah ada orang nak tolong ni... Aku pun sebenarnya gerun juga nak beli rumah melalui agen ni..risau juga loan tak approve atau ape2 ke! kalau jumpa agen yang baik okaylah,,

Dah penat dah nak meneroka area kajang tu, nak kesana pun rasa macam malas je sebab jauh sangat dari rumah sewa aku tu. Rumah kat sana pun mahal2 juga harganya..semakin hari semakin naik, persaingan pun sengit.  So aku tukar haluan, try teroka tempat lain. Macam biasalah! Tengok iklan, rujuk google map tengok lokasi..google2 kawasan dan nama apartment2 yang aku terjumpa di publish dalam iklan mudah.my tu. Ada gak rumah yang bila aku dah decide nak beli, rumah tu dah di ambil orang . sebab nya, lambat sangat aku buat keputusan nak beli rumah tu...hu hu..



RUMAH DEVALOPER BANKRUP

Dalam bulan 5 macam tu kot. aku adalah jumpa satu apartment RM130k  kat Taman ----kepong (rumah yg aku otw beli sekarang) rumah ni dijual oleh owner tetapi melaui agent . Tengok dalam iklan memang cantik rumah tu,lantai marble, ada balcony, luas rumah 930sqft, rumah terjaga dengan baik..and aku memang cukup berkenan dengan rumah tu. Status rumah tu bukan freehold...Kali ni, dah tak kisah dah nak beli rumah leashold pun sebab untuk area lembah kelang memag susah nak cari rumah medium cost  freehold yang harga bawah RM130k..Rumah yang aku berkenan tu jenis apartment rumah kedai.. Lokasi rumah tu pun tak jauh dari tempat kerja aku..tu yang best tu..

Bila dah berkenan dengan rumah tu, so aku contac lah agent tu, deal dengan agent untuk tengok rumah pada pukul 6ptg pada hari tersebut..but agent cakap owner belum balik kerja dan mintak aku datang tengok rumah pada hari sabtu.  Since tempat kerja aku dah tak jauh dengan lokasi rumah tu, so aku pun pergilah survey sendiri dulu nak tengok  kawasan persekitan dan bangunan apartment tu.. kawasan situ memang nampak bersih dan bangunan situ nampak macam masih baru lagi.. Hmm!!!

Woo!!.. wei!!!.. aku pun dah memang heppy lah ..memang aku dah berkenan dah dengan lokasi kat situ..cuma tinggal nak tengok rumah je lagi..dah lah saiz rumah besar..dalam rumah cantik lagi...lokasi pun dekat dengan tempat kerja mont kiara.. memang heppy la kalau aku dapat beli rumah tu...boleh imagine lah aku nak duk sendiri rumah tu nanti and bercucuk tanam dalam pasu kat balconi tu...hu hu..

Dalam 2-3 hari lagi baru boleh pergi tengok keadaan dalam rumah tu..sementara tu aku try lah duk  mengoogle pasal rumah tu..macam-macam keyword aku taip . Sekali aku tapi keyword Taman ----kepong bermasaalah , problem , bankrup..  Jeng! Je ! Jeng!  sekali keluar lah article2 pasal kawasan perumahan yang aku berkenan nak beli tu..rupanya dah masuk kat dalam peper dah masa tahun 2012 dan 2014 yang menyatakan luahan hati penduduk kat situ memohon strata title dikeluarkan untuk kawasan tersebut sebab dah 20 tahun beli belum dapat strata title..ekoran pemaju yang bankrup dan tidak membayar cukai tanah..tunggakan cukai tanah adalah lebih kurang RM600k dan bila dicampur dengan interes jadi 1.2juta semua sekali yang perlu bayar... Banyak nye...Gerun aku mendegnarnya!!! Penduduk pun sudah membuat rayuan agar pejabat tanah boleh waive kan interes tersebut sebab kegagalan pembayran cukai tanah tersebut berpunca dari pihak devaloper yang gagal menjelaskan bayaran cukai tanah kepada pihak pejabat tanah.

Sebelum ni pun aku memang dah google dah masaalah pasal hartanah yang devaloper bankrup ni. samaada boleh beli atau tidak. Memang ramai yang cakap jangan beli rumah yang devaloper dah bungkus ni sebab akan bermasaalah. So nasib baik aku jumpa pasal stutus propety tu..kalau tak bermasaalah lah aku jawabnye.. Bila dah tahu mengenai hal devaloper bankrup tu, aku terus bagitahu agent tu yang aku tak jadi nak tengok rumah tu. So agent tu tanyalah kenapa tak jadi, so aku explain lah kat dia yang aku dah tahu status rumah tu bermasaalah, aku bagitahu lah dia tunggakan cukai tanah dah sampai 1,2juta dan aku memang tak berani nak beli rumah tu..so, agent tu faham lah dengan keputusan aku tu..

Dalam sibuk2 mencari rumah , sempat lagi aku pergi ke maybank untuk terminate loan asb aku. Dah dekat 5 tahun aku buat loan asb tu..BUlan 5 aku pergi terminate and orang maybank call bagitahu dalam bulan 6 maybank akan masukkan duit kedalam akaun bank aku. Tujuan aku terminate loan asb tu sebenarnya adalah untuk tambah bajet aku untuk beli rumah kedua aku ...



TANDATAGAN BORANG LETTER OFFER TO PURCHASED (taman kinrara)

Selepas tak jadi beli rumah kat kepong tu, aku teruskan lagi pencarian..and kali ni aku jumpa  satu apartment kat taman kinrara . Harga rumah lebih kurang rm120k  ,market value kat situ lebih kurang rm140k ,top floor tingkat 4,leashold and ada balcony.  Sebab harga rumah tu dijual lebih murah dari rumah2 lain dalam area kawasan tu, aku rasa excited sangat  nak dapatkan rumah tu.. Pukul 8mlm aku jumpa agen dan owner kat rumah tu. Bukan aku sahaja yang datang nak tengok rumah tu,ada lagi buyer lain yang datang..

Dah tengok dalam rumah tu. Nak kata cantik sangat tak adalah, but yang penting ada balkoni.. dan lokasi memang best untuk buat pelaburan rumah sewa. Duduk sendiri tak minat!  Member aku pun setuju juga kalau aku nak beli rumah tu... So aku bagitahu lah kat tuan rumah tu yang aku memang berminat nak beli rumah tu. And aku ada terdengar owner tu cakap dia nak duit downpayment 10% , untuk dia settlekan bayaran tertunggak jmb . And dia ada bagitahu loan dengan bank dah settle, cuma dia dah hilangkan satu surat bank.. (tak beberapa faham sangat sebenarnya...)

Then aku,agen dan owner berbincang kat luar rumah. Aku bagitahu agent aku nak beli rumah ni melalui lawyer aku dan lawyer tu akan uruskan dari A to Z .  aku cakap dengan agen aku tak tahu sangat hal2 beli rumah ni.  Si agent tu pun kira bersetuju lah untuk berurusan dengan si lawyer aku tu. Then aku call lawyer aku malam tu juga, aku bagithau dia pasal aku nak beli rumah tersebut. Lawyer tu suruh agent tu hubugi dia dan jumpa dia di pejabat lawyer  esoknya..Then aku tunjukkan juga fotocopy document untuk tujuan apply loan kepada agent tu,, and dia kata tak ada masaalah dah document aku tu nanti dia tunjukkan pada agent banker dia..so fotocopy document loan tu aku dah siap2 bagi kat agent tu.  Then kami terus balik..

Lebih kurang 3 minit lepas drive, dapat call dari agent semula. Dia nak jumpa aku semula sebab katanya aku perlu sign form jika aku nak beli rumah tersebut melalui lawyer aku tu, Jika tak sign dia tak dapat berurusan dengan lawyer aku tu.. Then aku tunggu lah si agent, tu di stesen minyak berdekatan.. Time tengah tunggu tu, tetiba rasa macam tak perlu nak signt apa2 lagi baik..tapi, nak terus pegi pun dah tak sempat masa tu, sebab agent tu dah sampai dah..  Si agent tu bagi lah form tu pada aku, Aku dan member aku tanya lah tak ada masaalah ke untuk sign form tersebut. Agent tu kata tak ada masaalah .. dalam kepala aku rasa macam blur2 gitu. Aku suruh member aku baca..member aku baca sekilas lalu..dia kata tak ada masaalah untuk sign borang tu. So aku signt lah borang kosong tu, just isi nama aku, tarikh,alamat dan nombor telefon dan tandatangan.. Lepas dah balik rumah baru rasa macam tak sedap hati turunkan tandatangan borang kosong letter offer to purchased tu yang si agent tu suruh tandatangan semalam..macam pernah teringat je nasihat lawyer aku dulu yang aku payah sign apa2 yang agent suruh.... Haah DAH TERLISAP LANGKAH NIE!!! Risau aku dibuat nye..

Keesokannya, aku pergi ke public bank untuk cek status kelayakan loan aku sekali lagi, tanpa bawa snp lama owner, aku just bagitahu lokasi rumah yang aku nak beli , harga rumah dan tunjukkan document aku. Banker tu just cek ducument aku sekali imbas je and dia pun tak dapat confirmkan samaada aku boleh lepas loan atau tidak, dia suruh bagi snp untuk diperiksa oleh orang atasannya...ni yang buat aku bertambah risau ni!!! Risau loan tak approve Pulak dah! 

Balik dari bank aku jumpa lawyer aku pulak, aku bagitahulah yang aku dah tantangani satu borang dengan agent tersebut. And aku bagitahu kat lawyer aku yang agent tu cakap, kalau tak sign dia tak boleh attend lawyer yang aku lantik . Lawyer aku kata, aku sepatutnya tak perlu sign apa yang agent suruh malam tu sebab sangat bahaya untuk aku sendiri. Sebenarnya dalam letter offer to purchased tersebut sudah tulis syarat2 yang mungkin boleh membuat kan kita sebagai pembeli menanggung kerugian hilang 3% earnest deposit jika loan gagal diperolehi dalam tempoh yang sudah tertulis dalam letter offer to purchased. 

Kebiasaannya dalam LETTER OFFER TO PURCHASED yang diberikan oleh agent mengandungi terma syarat : AKAN MENANDATANGANI SPA DALAM MASA 14HARI (14hari bekerja).  Maka jika loan gagal dapatkan loan dalam masa 14hari bekerja, agent boleh cari buyer lain dan duit earnest deposit boleh jadi HANGUS.  P/s : JIKA tak yakin boleh dapatkan pinjaman dalam masa 14hari bekerja,(sebab 14hari tu bukan tempoh yang standart, boleh ubah syarat samaada 21har atau 30hari atau berapa bilangan hari yang hendak dipersetujui . ( sila berbincang dengan agent lebih awal untuk tambah bilangan hari yang anda yakin sesuai. Jangan sign selagi agent tidak buat pembetulan pada terma tersebut. )

SATU LAGI KESILAPAN AKU ADALAH aku hanya bagitahu agent , JIKA LOAN TAK APPROVE , DUIT EARNEST DEPOSIT DIKEMBALIKAN. (Thats means if loan aku approve just 80% sahaja aku kena teruskan pembelian, jika tidak earnest deposit akan burn) Sepatutnya aku bagitahu agent lebih awal JIKA LOAN NOT APPROVE 90% ,EARNEST DEPOSIT DIKEMBALIKAN . (sebenarnya aku dah bagitahu ngan agen yg lawyer aku akan berurusan dengan dia, so aku ingatkan nak suruh agent masukkan syarat tu nanti, tapi dah agent tu dah belit aku dulu dengan suruh tandatang borang kosong tersebut. )

Memang kesilapan terbesar aku dah lakukan bila aku dah tandatangani borang kosong tersebut.. Aku tanya lawyer aku ,macam mana dia beli rumah dulu? Ada ke dia sign borang letter offer dari agent? Dia kata memang dia sign letter offer dengan agent jugak dulu. Tapi dia dah tuliskan syarat2 penting sebelum dia tandatangani nya. Dia kata kat aku, dia tak nak aku sign letter offer dengan agen sebab dia risau aku terkena dengan agent. Dia risau aku tak paham betul2 term and condition yang dah tertulis dalam borang tu. Katanya lagi apa yang dicakapkan dengan mulut tidak boleh diguna pakai, apa yang tertulis dalam form letter offer to purchased tu sahaja yang sah disisi ungang2.

  Petang hari tu juga agent tu dah contac lawyer aku meminta lawyer aku menghantar cheque payment 3% booking kepada agent. Lawyer aku tidak bersetuju lagi untuk membayar payment tersebut. Dia meminta agent tersebut memberikan kepadanya fotostat ic owner, salinan snp lama owner bersama salinan copy form yang aku dah tandatangani malam tu untuk pihak lawyer buat carian bankrupcy owner,search title property .

 Lusanya agent tersebut buat temujanji dengan lawyer untuk menghantar document yang diminta, sebelum agent tu ke pejabat lawyer, aku pergi berjumpa dengan agen tu dulu. Agen tu juga bagi kepada aku salinan snp lama owner dan salinan form yang aku tandatangi pada malam tu. Dalam form Letter offer to purchased tersebut agent tu dah tuliskan special condition " full refund booking fees if loan not approve".   Alamak!! ni lah yang aku risau sangant2. Agent tu letak ayat yang sangat umum...and sangat bahaya pada aku..Sepatut agent tu explain betul2 pada aku sebelum aku tandatangani borang tu..ini tidak, dia tak terangkan detail pun. just bagitahu perlu signt surat tu untuk dia attend lawyer aku..tu je!

So aku tanya lah agent tu semula mengenai special condition yang dia dah tulis tu?  aku tanya dia, jika bank just approve 80 atau 70% macam mana? aku kena teruskan juga ke pembelian? tak boleh ambil duit balik ke duit booking tu?  Jawapannya memang kena teruskan pembelian atau duit earnest deposit tu dikira hangus. And dia tak boleh tukar special condition yang dia dah tulis tu... UWwaaa!!!! memang tak tenang jiwa aku dibuatnya..

Keesokannya pula, lawyer panggil aku datang office dia, sebelum tu dia dah bagitahu dalam telefon yang owner tu ada hutang sampai RM14k..but dia suruh datang ke office dia untuk jelaskan lebih lanjut.  Sampai kat office lawyer tu, dia panggil assistant dia untuk terangkan pada aku detail property tersebut. Rumah tu sebenarnya dah lama kelurar strata title, tapi owner tersebut tidak apply  daftar strata title. Devaloper rumah tu pun sudah diistiharkan bankrup. Manakala tunggakan jmb untuk rumah tu sudah mencecah RM10k sebab tak pernah bayar jmb sejak beli rumah tersebut, cukai pintu belum tahu lagi tu tunggakannya berapa, dan dengan pihak devaloper liquidator lebih kuran 3ribu lebih.. Lawyer bagitahu sangat berisiko jika
bagi kepada owner 10% downpayment semasa tandatangi SPA nanti, sebab tunggakan owner sudah melebihi downpayment 10% dan sangat bermasaalah jika owner tidak settle bayarang hutang2 tertunggak tersebut setelah diberi 10% downpayment tu... Tambahan pula, bila devaloper tersebut sudah bakrup dan melibatkan kes owner belum daftarkan strata title yang sudah lama dikeluarkan, proses jual beli mungkin akan mengambil masa yang agak lama untuk diselesaikan.

Then lawyer aku tanya keputsan aku samaada ingin meneruskan jual beli  rumah tersebut atau tidak.. since aku pun agak risau dengan bab special condition 90% loan approve tu dan ditambah pula dengan keadaan status rumah tu yang agak bermasaalah, so aku decide untuk tidak meneruskan pembelian rumah tersebut. Lawyer tu terus call si agent , Dia explain pada agent tentang status hartanah tersebut yang agak complecated sebab strata title belum didaftar ke atas nama owner lagi, dan devaloper dah bankrup,dan explain kan hutang2 tentunggak owner rumah tersebut. Lawyer aku terangkan pada agent bahawa client dia tak boleh teruskan pembelian sebab terlalu berisiko untuk meneruskan pembelian memandangkan status masaalah property tersebut..  melainkan penjual bersetuju settlekan segala hutang tertunggak terlebih dahulu .. at the end Agent tu juga bersetuju untuk cancel deal pembelian tersebut sebab owner rumah pun bertegas untuk dapatkan downpayment 10%  dari bakal pembeli...

bersambung lagi PART 4














3 comments:

  1. info yang sangat berguna. Terima kasih saudara kerana sudi berkongsi cerita :)

    ReplyDelete
  2. saya penjual rumah .. x lantik lawyer pun .. pakai lawyer pembeli juge .. masalah pembeli x submit loan lgi tpi trus nak bayar 10% dan sign snp .. saya takut pula .. sb kalau x buat loan mcm mne nak settelkan balance payment rumah .. bole bantu beri pendapat .. ape sya patut sign ke snp tu

    ReplyDelete
  3. Awk tak lantik lawyer thats means awk tak upah mana2 lawyer utk menjaga hak kepentingan awk...thats means hanya si pembeli yg ada lawyer...kebanyakan penjual mmg tak lantik lawyer...but dont wory walaupun awk tak lantik lawyer,,,mmg tugas lawyer pembeli untuk berlaku adil utk kedua2 pihak...lawyer yg bagus biasanya dia akan bagi draf spa terlebih dahulu kepada si penjual untuk tahu pendapat penjual samaada setuju atau tidak dengan segala syarat yg di draf kan...jika tak setuju mungkin lawyer boleh ubah mengikut persetujuan kedua2 pihak..

    Jika pembeli tak submit loan lagi tapi terus nak sign snp ,,yg rugi adalah dipihak pembeli sebab kebiasaanya sebaik sahaja spa ditandatangani masa dah dikira berjalan untuk pihak pembeli dan penguamnya untuk selesaikan kes dlm jangka masa yg tertentu,,.. Better nasihatkan pembeli untuk submit loan terlebih dahulu...lepas loan approve baru sign spa...mungkin pembeli tu ada cash,,,atau terlalu exited nak beli rumah tu kot..

    ReplyDelete