Monday 1 September 2014

PENGALAMAN BELI RUMAH LELONG PART 4

BANK LULUS PINJAMAN RUMAH AKU...yahoooo


Assalamualaikum ...jumpa lagi..dah beberapa hari asyik tertangguh jew anak sambung part 4 nie..Dalam minggu nie aku sangat sibuk dengan urusan rumah pembelian rumah kedua nie...rumah devaloper bankrup, banyak benda jugak yang tersangkut2... sabar je lah..next time aku memang nak story bab pengalaman beli rumah kedua ni...tunggu bab rumah lelong ni complete, then baru aku tulis entri rumah devaloper bankrup ni .. yeah...

kat mana eik aku berhenti ari tu...dah lupa lak aku..klu tak silap aku aritu aku dah cerita bab aku pergi submit loan bank and jumpa lawyer...

tempoh menunggu loan tu memang saat yg penuh debar bagi aku,,,handphone pun selalu stanby je dengan aku...hu hu.. aku nie actualy pakai samsung tablet 7inci tu je..biasa costomer aku just whatsapp je and jarang guna call dengan teblet tu..so untuk tunggu banker call aku dah stanby telpon nokia lama aku tu (telpon basic yg rege rm70 tu..,biasaya telpon ni tidur jew kat rumah) so untuk tunggu banker call memang aku asyik bawa jelah telpon tu...

seminggu aku tunggu, tapi tak ada call dari mana2 banker, then dalam minggu tu aku try lah juga pergi ke RHB bank sri damansara. try submit kat situ. banker nye baik  juga..so lepas submit tu mcm biasalah dia pun suruh tunggu bank call untuk tahu keputusan. tapi interest rate rhb +1.00 , so kira tinggi juga la...tinggi pun aku tak kisah,,,as long as ada bank sudi bagi pinjaman perumahan kat aku nie.. ' memang aku pun memang dah niat dah, jika bank luluskan pinjaman rumah pertama aku nie, insyaalah aku akan buat yang terbaik..aku memang niat nak bayar lebih,,,biar bank tengok rekod pembayaran yang Cuunnnnnn .. he he he...sebab target next year nak beli sebijik lagi.. ( cepat betul berangan!! loan pertama pun belum tentu lepas masa tu...hu hu '.)

Dalam minggu kedua tu pb bank yang call dulu,,,but sedih betul just bagi rm24k sahaja..mana lah aku nak cekau lagi beb/// memang aku dah congak habis dah..klu bank lain tak offer loan juga, jawabnya surrender lah... Lepas pb bank dah approve loan, aku pun dah berkira2 nak apply personal loan,,,untuk try apply personal loan ni aku pergi al-rajhi bank.. Ingat just nak buat personal loan 5-10k kew... So, aku tunjukkan lah document yg aku bawa pada banker al-rajhi tu,,,but dia bagitahu untuk monthly income company tak mencecah rm10k ni, mereka tak boleh bagi personal loan katanya.
Then aku try pergi easy RHB Pulak...ambil form isi borang,,, tengok borang tu macam2 nak kena isi..giliran aku untuk jumpa customer service belum sampai lagi,,,ada sorang customer lagi sebelum aku,,aku dengar macam2 di interview nya...macam2 yg disoal selidik,,  rasa macam susah je!! Then, aku decide tak nak try lah...(sebab aku ni pun bukannya ada kwsp pun...)

Hong leong senyap je...langsung tak dengar khabar"" ///v  aku pun malas nak cal balik
RHb nye banker tu ada gak call tanya, samaada hq ada call ,,aku kata tak ada,,so dia bagi tahu suruh aku sabar tunggu . at least banker rhb ni ada lah tnaya khabar aku ...he he...
Then, dah nak masuk minggu ke tiga, aku dah nervous dah, lawyer pun dah tanya dah samaada loan dah approve ke belum,,, lawyer pesan kena cepat. .. then aku call lah banker cimb tanya status loan aku,,,but jawapannya masa tu adalah status permohonan aku masih pending lagi..belum tahu result..

Hampir ngam2 sebulan, baru orang cimb call.  aku dapat call dari Hq dulu...chinese girls interview aku...tanya beberapa perkara...tapi aku pun dah tak beberapa ingat dah..but yang aku ingat aku ada tanya dia,, samaada loan aku boleh lulus atau tak, then,dia kata kena meeting dengan bos dia dulu untuk final desition...

esok nye... :-)  :-)  yahooo banker call bagi tahu loan approve...but bukan approve 90% dari harga rumah. tapi  90% tu diambil dari harga balace yg aku kena bayar pada bank. sepatut nya 90% tu dikira dari rm37k...tapi loan aku dikira 90% dari rm35150.00  . sebab banker tu silap tulis...so loan aku approve rm31,635.. tambah valuer fee rm600 + mrta +bank lawyer fee.

downpayment aku dah bayar pada bank pelelong 5% iaitu rm1850..maka nanti aku kena tambah sendiri rm5365 sebab loan just approve 90% dari harga balance yg nak kena bayar ke bank pelelong! duit lima ribu lebih tu kena bayar bila dah dekat loan nak disburs,lawyer akan minta kita cukupkan pembayaran tersebut) . and caj lawyer snp pun nak kena tanggung sendiri juga..hu hu...

pada masa tu, balance RM5365 yang nak kena tambah tu bukanlah sikit..sebab aku harapkan bank bagi aku 90% dari harga menang bid tu..tapi ni semua salah banker ju..wat kerja cincai je..hari tu aku dah cakap ngan dia nak loan 90% dari rm37k tu.. nak complain atau nak tukar balik amount pun aku risau dah tak sempat dah,,,cuma tinggal 2 bulan je lagi yang tinggal untuk lawyer aku buat kerja...

aku balik rumah wat kira2 balik...tup tap tup tap..duit aku just tinggal cukup2 makan je klu aku teruskan..tambah lagi bill tertunggak yang nak kena settle...memang down juga lah rasanya...hu hu..
tawakkal je lah... then aku call lawyer bagi tahu loan aku dah approve..then kena pergi balik pejabat lawyer bebrapa hari kemudian untuk sign document2 yg dia suruh sign...datang kali ni pun lawyer tak ada sebutkan pasal pembayaran juga..so aku tak bayar apa lagi lah pada lawyer aku tu.. baiknye lawyer tu....tapi dalam letter of offer loan tu dah tulis bank cover lawyer fee untuk lawyer bank.. (tak mahal, dalam seribu lebih je). dalam urusan ni lawyer bank yg aku pilih adalah lawyer yang sama untuk urusan lawyer snp@p.o.s

lepas hal loan dah approve tu,,,dah jadi urusan lawyer lah pulak,,, so aku just tunggu jelah,,,klu orang lain biasanya call bercakap ngan lawyer,, tapi aku, aku tak pernah call lawyer aku, dari awal lagi aku dah berhubung dengan lawyer aku tu guna emeil atau msg sahaja..sebab lawyer aku tu pun sibuk
jugak nak bercalling- calling nie...kes aku nie dia serahkan pada pembantu dia yang hendle, lawyer ni

 just pantau sahaja...anyting aku nak tanya aku boleh emeil atau msg dia katanya...dia akan reply..
adalah sekali dua staf dia call aku bila nak tanyakan sesuatu or aku dikehendaki datang ke pejabat lawyer.. rasanya dalam 2 bulan tu adalah 2-3 kali sahaja aku emeil kan pada lawyer aku tu tanya status perkembangan kes rumah aku tu ( masa tu jakun sikit bab2 rumah ni,,,aku pun tak tahu nak tanya apa,,,,so just biarlah dorang buat kerja,,,

and kalau korang nak tahu, sepanjang tempoh tunggu loan tu dah banyak kali juga aku pergi jengok2 rumah aku tu..tapi tak berani pecah kunci, just usha2 dari luar je.. (mcm pencuri plak rasanya duk intai2 depan umah org)

lepas bank lulus pinjaman rumah aku tu, aku dah berkira2 dah untuk pecah kunci rumah aku tu..2hari lepas loan approve aku dah pegi cari orang untuk potong mangga rumah tu. aku pergi survey2 kedai kunci kat damansara damai. .deal2 harga and the adalah yang boleh datang. bayar dalam rm50 mcm tu je...tak lama pun dia ambil masa untuk buka 2 jenis kunci pintu tu...cina yang datang tu kata kat aku rumah tingkat empat tak ada lift susah sikit, susah nak sewa katanya... hu hu... ' dalam hati, tak pelah janji ada rumah sendiri' hu hu...

masa first time masuk rumah tu,,aku memang nampak rumah tu dah lama orang tak duduk...semuanya berdebu hitam, nampak ada kesan orang panjat turun dari siling. atas siling
pun ada dua tempat yg bocor, ada kesan air.  kat dalam toilet pulak berbau dan ada kesan liking juga...air dan elektrik pun dah tak ada dah..the aku pergi cek segala suis socket , memang wayar dah diputuskan..dekat db board pun aku tengok dah tinggal kosong..

beberapa hari lepas tu aku panggil seorang indon datang rumah aku suruh cek anggaran harga baik pulih...untuk repair bumbung dan liking dekat hos udara dalam toilet sekali...kos repair bumbung liking tu rm250 je..so aku beritahu dia lain kali aku akan panggil dia bila nak repair nanti...


Gambar2 dalaman rumah tu .....












bersambung part 5












No comments:

Post a Comment