Saturday 6 September 2014

PANDUAN MEMBELI RUMAH ANDA dengan cara yang SELAMAT


PANDUAN MEMBELI RUMAH dengan cara yang selamat   (Page 1)

Sebenarnya cara membeli rumah ni ada banyak kaedah atau cara2nye. Anda Boleh beli rumah melalui :-

1) LELONGAN
2) SUBSALE
3) PEMAJU

1)  LELONGAN  :  samaada melalui lelongan bank atau lelongan mahkamah.

## MELALUI LELONGAN AWAM /BANK : sesiapa sahaja boleh pergi membuat bidaan rumah yang dilelong itu. Boleh pilih Samaada ingin menggunakan khidmat agent atau pergi buat bidaan sendiri.
   
## MELALUI LELONGAN MAHKAMAH : Hanya agen yang berdaftar sahaja yang boleh membuat 
Bidaan untuk rumah yg dilelong melalui mahkamah ini. Sekiranya kita berminat untuk membuat Bidaan untuk rumah tersebut, maka kita perlu menggunakan khidmat agen untuk mewakili kita.
    
## Sekiranya anda ingin membeli rumah melalui lelongan Bank, anda perlu mendapatkan terlebih dahulu 
Document Kontrak lelolang/POS/ PROCLAMATION of Sales.  Didalam document tersebut terdapat
Maklumat-maklumat dan Syarat2 penting mengenai sesebuah unit hartanah yang dilelong . Didalamnya kita boleh ketahui Beberapa maklumat Samaada pihak bank pelelong menganggung hutang tunggakan atau tidak, samaada hartanah tersebut mempunyai sebarang sekatan pembelian untuk bumi lot sahaja atau lain-lain lagi yang dinyatakan didalamnya.

 ## sekiranya anda ingin membeli rumah lelong melalui agen, Terdapat pelbagai jenis agen. Ada agen yang  Tidak berdaftar dengan bank dan ada juga yang berdaftar dengan pihak bank. Agent yang berdaftar dengan Bank ini kebiasanya , jika kita memenagi unit yang dibida itu, agen tersebut  tidak akan mengenakan sebarang caj kepada kita,sebab pihak bank sendiri akan membuat bayaran comission kepada agen tersebut jika kita telah menang melalui agent mereka.tetapi inii Bergantung dengan unit property tersebut) . Manakala jika agen tidak berdaftar pula, mereka akan kenakan  
Caj kepada kita.  dan caj tersebut tidak menentu kebiasanya samaada 2% dari harga yang yang berjaya dibida, samaada menang dulu baru dikenakan caj, samaada tidak menang pun dikenakan caj. Dan ini bergantung kepada persetujuan antara anda dan agent tersebut.

 ## DI manakah anda boleh dapatkan Document POS tersebut? ianya boleh diperolehi melalui agen.
 Anda juga boleh dapatkannya sendiri di website pelelong tersebut. Dengan cara ini anda
 Boleh download file PDF document POS tersebut. Selain itu juga document POS ini juga boleh 
 Didapati di tempat2 auction. Biasanya sebelum hari2 lelongan bermula, tempat2 lelongan ini telah 
 Menyediakan salinan2 kontrak untuk unit-unit yang bakal dilelong untuk lelongan akan datang.

## Setelah anda mendapat POS tersebut, anda perlu membuat pemeriksaan atau siasatan sendiri 
Untuk unit tersebut.  Jika rumah berkunci ,maka anda boleh lihat dari luar sahaja. Jika tidak 
Berkunci maka boleh lah masuk untuk tengok keadaan di dalam unit tersebut. KEbiasaanya, untuk 
Unit yang berada di tingkat top floor, Sering berlaku kes kecurian cabel elektrik. 

## Untuk rumah lelong juga, kebiasaanya akan sampai notis2 lawyer ,surat merah yang menyatakan 
 Tunggakan dan amount tunggakan yang perlu di bayar untuk bil masing2 samaada tnb,bil air, iwk, 
 JMB,cukai pintu. Dan anda perlu ambil tahu jumlah tunggakan yang ada sebelum anda membuat
 Keputusan untuk buat bidaan untuk rumah tersebut.

## Menyemak harga market value untuk rumah yang ingin dibida sangat penting, kita boleh merujuk 
Harga jualan dari website2 seperti iproperty atau mudah.my. Tetapi, harga-harga rumah yg dijual  Di website2 tersebut tidak semestinya harga market value yang betul atau tepat. Jika kita ingin tahu 
Harga pasaran yang tepat, kita boleh menghubungi penilai2 hartanah melaui panggilan telefon. Tiada sebarang caj yang dikenakan. Anda cuma bagi alamat property dan mereka akan periksa Data base didalam computer mereka. Ini dinamakan evaluation iaitu anggaran harga pasaran diatas Talian.  (Sila layari www.lppeh.gov   Untuk dapatkan contact number syarikat2 penilai hartanah .Jika anda beli rumah melalu lelongan sepatutnya target harga bidaan anda mesti 20-30% di Bawah harga pasaran kerana mengambil kira tunggakan dan kos baik pulih Yang perlu anda bakalTanggung.

## MENGHUBUNGI DEVALOPER : Sangat penting proses ini dilakukan, ianya adalah untuk anda tahu 
 Jika ada sebarang tunggakan dari pihak devaloper yang perlu anda tanggung nanti.

## MENYEMAK status hartanah di pejabat hartanah. Penting juga sebenarnya untuk anda tahu status 
 Rekod pembayaran cukai tanah yang dibuat oleh pihak devaloper. Devaloper yang bermasalah 
 Biasanya mempunyai tunggakan cukai pintu yang banyak . Jika berlaku keadaan demikian Tidak mustahil juga devaloper tersebut menghadapi kes liquidasi atau bankrup. Sebab kadang Pihak JMB atau devaloper tidak memaklumkan tentang situasi bankrup tersebut kepada anda..Atau anda sendiri lupa bertanyakan mengenai nya.

## MENYEMAK Status hartanah di pejabat tanah. Sekiranya geran individu atau strata title sudah ada Untuk unit tersebut , maka anda perlu membuat search title. Untuk tahu samaada terdapat CAVEAt individu yang masih aktif. Jika hanya ada CAVEAt dari bank tidak menjadi masaalah.

## Perlu kenal pasti samaada unit yang ingin dibida masih ada penghuni atau tidak. Kadang kala ada
Penghuni yang susah berbincang dan enggang pindah keluar walaupun kita telah memenangi unit
Tersebut.  Maka atas risiko anda sendiri untuk menghadapi situasi tersebut. Terdapat juga penghuni Yang sanggup merosakkan dalaman rumah sebelum pindah keluar dan ada juga penghuni yang 
Keras kepala sanggup bergaduh dengan anda untuk terus menetap disitu. Sekiranya anda terbeli 
Juga rumah yang penghuninya degil untuk berpindah dengan pelbagai cara lain, cara terakhir Dengan meminta khidmat peguam untuk mendapatkan surat perintah keluar dari mahkamah . tapi Cara ini akan mengambil masa yang lama untuk menunggu surat tersebut dari pihak mahkamah Dan terdapat caj yang perlu anda bayar terhadap khidmat lawyer yang anda bayar.

## RUMAH yang dilelong, kebiasaanya perlu dibaikpulih semula. Maka anda perlu membuat Anggaran kos untuk sedikit kerja-kerja baik pulih yang bakal buat ,samaada mencukupi bajet Yang anda ada atau tidak.

## SEBELUM membuat keputusan untuk membuat bidaan, adalah amat penting juga anda periks Status kelayakan pinjaman anda dari beberapa buat bank yang berpotensi. Sangatlah penting Anda membawa segala document yang lengkap agar bank dapat membuat penilaian yang betul Mengenai kelayakan pinjaman anda. Print rekod CCRIS sangat penting untuk rujukan pihak bank Mengenai comitment anda.

 ## PADA Hari bidaan, anda perlu membawa draf bank deposit yang diminta oleh bank pelelong 
  Samaada 5% atau 10% dari harga reserve price. Terapi anda juga perlu membawa Extra cash  Credit card untuk membayar harga perbezaan menang nanti. Jangan risau, sekiranya anda tidak  Menang, pihak pelelong akan pulangkan semula draf bank anda dan anda boleh tunaikan semula Di bank tempat anda buat draf tersebut.

 ## Ditempat lelongan, kadang2 anda akan dihampiri orang yang tidak dikenali ,mereka kadang Kala ingin berurusan dengan anda untuk buat penawaran harga dan tidak semesti nya and Perlu melayan mereka, kerana kadangkala ada yang hanya datang untuk ambil kesempatan.  Dan mereka ini selalu nya digelar sebagai ulat lelong.

 ## Ditempat lelongan, sekiranya anda telah kalah dengan satu unit yang anda masuk dan tiba2 
  Anda berminat dengan unit lain yang dilelong pada hari yang sama, anda boleh membuat  Bidaan sekali lagi dengan mengambil langkah segera iaitu mendaftarkan diri anda semula  Kaunter pendaftaran dan dapatkan kipas anda dengan menggunakan draf bank yang sama.

## Jika anda menang melaui agen, anda boleh pilih samaada untuk agen menguruskan urusan cari  Pinjaman bank atau cari lawyer untuk kes anda. Tapi anda perlu ambil tahu juga adakah sebarang  Caj tambahan akan dikenakan atau tidak untuk service tersebut. Kadangkala anda mengharapkan pihak agen untuk mencari lawyer untuk anda, tapi anda perlu ingat agent tersebut tidak Semestinya bertanggungjawab untuk follow up case anda dengan pihak lawyer tadi. Sebaiknya Anda usahakan cari lawyer anda sendiri yang anda percayai dan senang berurusan.
   
 ## MENDAPATKAN KHIDMAT LAWYER YANG BAGUS sangatlah penting. Untuk melancarkan dan   Tidak memeningkan kepala anda sendiri. Kadangkala ada kes rumah yang senang,tapi dapat  Lawyer yang cincai dan lambat kerja membuat kan kes anda jadi lambat. Ada kes lawye Dah cukup bagus buat kerja, tapi kesulitan berlaku dari pihak devaloper atau masaalah dari  Property itu sendiri yang completecated. 

 ##vMENCARI PINJAMAN BANK . Selepas menang bidaan, anda perlu segera bertindak. Anda  Boleh menghantar application pinjaman anda dari beberapa buah bank.Biar banyak asal cepat  Dan selamat.  Kerana anda cuma ada masa 90hari atau 120hari sahaja untuk selesai kan baki Yang sepatutnya dibayar kepada bank pelelong. 

## SEetalah selesaikan kes anda, anda seterusnya perlu membuat penukaran nama segala bil2  Yang ada kepada nama anda. Anda perlu update statu pemilikan terkini anda.  Dan perlu Juga menghubungi pihak devaloper, periksa status pemilik terkini samaada sudah dimasukkan Nama anda atau pun belum. 
     
## Biasanya pihak bank akan membeli sijil fire insurans untuk anda dan akan membuat potongan Duit caj fire insurans tersebut dari akaun pinjaman rumah anda. Sekiranya JMB sudah membeli Fire insurans, anda perlu mendapatkan sijil tersebut. Dan jika nama didalam sijil masih lagi Atas nama pemilik lama, maka anda perlu pergi ke syarikat insurans dengan membawa COPY POS dan document bukti bank peminjam. Mereka akan terus membuat penukaran on the spot Kepada nama anda dan nama bank anda.



Sambungan page2... CARA SELAMAT BELI RUMAH SUBSALE




          
 
         
    



3 comments:

  1. Terima kasih atas info. Sebelum beli rumah lelong kena plan betul-betul, kena tahu harga semasa rumah takut kena tipu. Rajin-rajin baca Tips Sebelum Beli Rumah Lelong.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih...banyak info yg saya tahu untuk beli rumah lelong

    ReplyDelete